Musikkfestivalene har endret form, mer populære enn før

Det er ikke enkelt å drive med musikk i dag. Mange av de store selskapene som før gav ut musikk har kuttet kraftig ned på antallet musikere de støtter. De aller største er fremdeles aktive slik som Sony, men å komme inn i varmen er ikke enkelt.  Slike selskaper skal hele tiden kunne vise til en profitt, de skal tjene penger. Derfor må de satse på etablerte artister, i etablerte og populære kategorier.

Historisk sett så har mange plateselskaper sendt ut anmeldere og musikk kjennere til musikkfestivaler over hele verden. Målet har vært å finne de skjulte perlene som selskapet kan hente inn og finpusse så de har en sjanse på det kommersielle markedet.

I dag er det mer vanlig at musikere oppdages via sin Youtube video. En slik video er enkel å produsere og derfor kan band og artister med lite penger på bok, benytte seg av slike åpne fora for å nå frem til potensielle kunder og anmeldere. Samtidig er det vanskeligere enn før å tjene penger på den musikken man lager. Musikkfestivaler og andre steder hvor mennesker samles for å høre på god musikk er den beste måten å skape blest om sin musikk og nå frem til flere.

De nye musikkfestivalene

De nye musikkfestivalene

Det er mange som har prøvd å dra i gang spennende musikkfestivaler, men i svært mange tilfeller så har dette endt med konkurs.  Årsaken har vært at utgiftene har kommet ut av kontroll. Mange artister stiller høye krav til både betaling og scenen de skal fremføre på. Jo mer populære artistene er, jo høyere lønn krever de.

Utfordringen for festivalsjefene er å finne balansen mellom å kunne invitere kjente artister og holde kostnadene nede. En festival med få kjente artister sliter med å få solgt nok billetter til å dekke utgiftene. I noen tilfeller så har man klart å selge nok billetter, men prisnivået har vært for lavt.

De mange konkursene har tvunget initiativtakere til å tenke nytt. Istedenfor å tilby musikkfestivaler med et svært stort artistutvalg så har man begynt å tenke temaer og genre.

Det er country festivaler, heavy metall festivaler og lignende. En slik avgrensing av artister og genre gjøre festivalen enklere å markedsføre og det blir enklere å finne artister som kan stå på scenen.

Musikkfestivaler med passende overnattingsteder

En tradisjonell musikkfestival pleide å strekke seg over flere dager. Folk tok med seg telt og slappet av på et stort festivalområde, hvis det var pent vær. Dessverre så var det ikke alltid at værgudene var samarbeidsvillige. Å vasse rundt i gjørme og søle i noen dager mens man hørte på god musikk var en del av opplevelsen.

I dag så har folk litt andre behov. Personlig så vil jeg ikke legge igjen nettbrettet hjemme. Jeg liker å lese avisen om morgen på brettet og ikke minst slappe av med litt spill om kvelden eller når jeg kjeder meg. Å spille litt strategispill på Poki eller snu noen kort hos Pokerstarscasino er nesten obligatorisk når jeg blir sittende uvirksom en stund.

Musikkfestivaler med passende overnattingsteder

Så moderne musikkfestivaler har begynt å alliere seg med overnattingssteder. Målet er å tiltrekke seg flere musikk interesserte og da kanskje personer som ikke ønsker å ligge i telt. Dette inkluderer både godt voksne mennesker, personer med handikapp og personer som foretrekker å ligge i en god seng og ha tilgang til WiFi. Et slikt enkelt grep gjør det enklere for enda flere å delta på festivaler.

Flere og mer spredt

Et annet kjennetegn ved dagens musikkfestivaler er at det er mange flere forskjellige festivaler spredd over hele Norge. Kulturrådet gir støtte til opprettelsen av slike festivaler og mange firmaer er interessert i å støtte festivalene økonomisk. Spesielt viktig for utbredelsen av dagens musikkfestivaler er det at små firmaer og lokale firmaer får muligheten til å sponse en festival.

De store festivalene ble også sponset, men her var det ofte snakk om svært store summer. Derfor var det bare de største bedriftene som kunne hive seg med på dette. De mindre festivalene er ofte godt forankret i nærmiljøet og derfor er det enklere og mer fordelaktig for lokale bedrifter å sponse festivalen. Bedriftene vil nå mange i lokalmiljøet, men også tilreisende noe som kan åpne for nye kundeområder.

Flere og mer spredt

Flerbruksarenaer

Ettersom festivalene er små vil de ofte delvis eller helt benytte seg av eksisterende arenaer. Dette kan være lokale fotballbaner eller det kan være konsertarenaer. Disse områdene blir gjerne brukt mange år på rad og i noen tilfeller så vil initiativtakerne også tilby konserter med spesielle band eller en helg med musikk utenom festivalsesongen. Ved å bruke området flere ganger og på mange forskjellige måter så får selskapet færre utgifter knyttet direkte til festivalstedet. Hvis de kan tilby flere konserter i løpet av året, sørger de for at ingen glemmer dem. En god initiativtaker vil derfor kunne slå minst to fluer i en smekk med god planlegging og ved å sette tæring etter næring.

Comments are closed.